Miro Šmajda je zpět! Max Jason Mai je uzavřená kapitola!

Nové album mirosmajda.com ho těší, přestože rádia aktuální singl Bullshit přehlížejí. Podle slov Mira Šmajdy možná recesi v něm berou příliš osobně. O situacích v našich rádiích, i o minulosti spojené se SuperStar či o plánech na nejbližší odbobí jsme si popovídali s nezaměnitelným muzikantem a zpěvákem.

Před rokem jsme se setkali před Eurovizí vystupoval si pod jménem Max Jason Mai. Co se s ním stalo? Proč je tu opět Miro Šmajda?
MJM byl vytvořen spontánně pro příležitost Eurovize, nic víc, nic méně. Nechtěl jsem tam jít se slovanským jménem, a je to pro mě uzavřená kapitola, která splnila svou úlohu. Miro Šmajda nebo mirosmajda.com je projekt zpívaný převážně slovensky, určený pro tento trh, a vedle toho samozřejmě pracuji na anglickém projektu, který představím, až přijde správný čas.

Vzpomněl si nový album mirosmajda.com. Když interpret vydá něco nového, každý, minimálně novináři, čeká posun, změny a podobně. V čem je toto CD jiného? Změnil se nějak tvůj postoj k hudbě, k tvorbě?
V první řadě je album mirosmajda.com úplně jinde zvukově, je to tvrdší, méně kompromisní, ale přesto rozmanité. Těší mě pozitivní ohlasy, hlavně na zvuk, texty, melodie. Za tímto albem si stojím na 100%, na rozdíl od prvního, který byl kompromisní. Produkoval jsem si ho tentokrát sám - jako svou prvotinu, po tom, co jsem se intenzivně poslední rok a půl zabýval zvukařinou, a tak celkově. Byla to fajn zkušenost, a myslím, že to hodně přispělo k autenticitě celého alba. Samozřejmě, budu rád, pokud si ho co nejvíce lidí vyslechne, přijde na koncert zažít to live spolu s námi, a pak si udělá svůj názor. Singl a otevírací skladba alba je Nostalgie.

» POKRAČOVÁNÍ V CELÉM ČLÁNKU


S jakou kapelou momentálně působíš?
Hraji s klukama z Prahy, byla to kapela, která hledala zpěváka, já zpěvák, který hledal kapelu, takže jsme to dali dohromady ... Zajímavý příběh. (smích)

Jaké máte plány na léto? Mám pocit, že rocková hudba zažívá právě v létě svůj boom - organizátoři festivalů totiž na stage nevolají interprety tanečních songů, které rotují rádia ... Budeš mít husté léto?
Akcí na léto máme dost, všechny termíny postupně zveřejňujeme na facewebe. To léto vždy bývá nejhustější, ale i jaro máme aktuálně hodně plné - 15 koncertů v rámci mirosmajda.com TOUR2013, čeká nás ještě např. 2.5. Brno, na Slovensku 3.5. Bratislava v klubu Randall, 4.5. Žilina v Smerr pubu atd.

Jakou máš zkušenost s hranosti tvých skladeb v rádiích?
Nejvíce hraná v ČR zatím byla asi skladba Baby a Last Forever, která se díky tomu v roce 2010 stala Skladbou roku v anketě Žebřík. Z různých příčin ale z nového alba zatím velmi rádia nechtějí hrát to, co jsme teď před létem vybrali jako singl - skladbu Bullshit. Některé proto, že mě spojují se SuperStar, některé proto, že to "nesedí do formátu" a zařadí mě do krabičky tvrdého rocku, nebo proto, že si např. recesistický singl Bullshit vzali velmi osobně, což mi přijde směšné. Uvidíme, jak to bude s dalšími singly. Aktuálně to v rádiích není jednoduché, protože výběr toho, co bude, nebo nebude hrané, posuzují hudební dramaturgové, kteří před tím např. prodávaly botasky nebo pracovaly v řeznictví. (smích) Takže úroveň jejich hudebního posuzování je asi na takové úrovni, jako bych já stál na čele jaderného výzkumu. (smích)

Jinak, před rokem si vzpomínal i tvou chuť jít dělat hudbu do USA. Toto ztroskotalo, případně se to odsunulo? Měla jsem pocit, že česko-slovenský trh ti je malý, nebo tě velmi nechápe, že prostě v USA bys cítil větší svobodu. Jak to je?
No, u nás to je celkově vtipné. Mladí rockoví muzikanti u nás moc možností nemají, protože musí buď s někým začít "bít partu", aby šli nahoru, protože vydavatelství téměř všechny zkrachovaly, nebo to je jen takové trápení se a investování prachů do něčeho, co se nemá šanci vrátit na tomto trhu přirozeně, protože 99,9% z nich nemá šanci být hranými ve zdejších pár disco-popových sterilních rádiích, které u nás máme. Ale to platí celkově, ne jen pro muzikanty - podívejte se např. na sportovce. Pokud by např. tak skvělí sportovci jako Veronika Zuzulová nebo Peťo Sagan reprezentovali jinou zemi, tak jsou vynášení do nebes, jsou národními hrdiny, mají pomalu své sochy na náměstích. Na fotbalového boha, jakým je Marek Hamšík, zakomplexovaní chudáci nadávají, a zbytek světa ho vynáší do nebes, prostě u nás mladé talenty obecně nemají ani setinu z podmínek, zázemí, motivace, a podpůrné pozitivní energie z prostředí, jaké mají muzikanti venku. A já nechci do vzduchu mluvit o tom, co plánuji, co chci, co nechci. Dokud se něco nestane, jsou to jen kecy. Jak přijde ten správný čas, budu o tom určitě informovat.

Aktuálně probíhá SuperStar. Ty si ji přežil. Kdyby ses měl rozhodnout znovu, šel bys na casting? Soutěž ti víc dala, nebo vzala? Jak s odstupem času vše kolem ní hodnotíš? Šeptá se o nevýhodných smlouvách, které jsou soutěžící nuceni podepsat a které jakoby zabrzdí jejich progres. Je to skutečně tak? Jaká byla tvoje zkušenost?
Víte co, mně to bylo jedno - smlouva, nesmluva, přežil jsem to, prioritou bylo koncertování se svou muzikou pro fanoušky, dát o sobě vědět, a to se splnilo. Dál v tom budu pokračovat jak nejlépe umím. Dnes bych do SuperStar asi nešel. Po těch mnoha talentech, SuperStar a hlasech by mě to moc nelákalo, ale to je pouze můj subjektivní názor. Na druhé straně chápu rozhodnutí mnoha jít tam, protože ty možnosti jsou zde takové, jaké jsou, a moc jim držím prsty.

Rozhovor připravila Nikoleta Kováčová
Foto: © vošminka - www.superbeat.cz
(Zdroj: www.aktuality.sk)

Komentáře